سیم ها

سیم برق بی رنگ

سیم برق بی رنگ

سیم های برق بی رنگ به سیم های سفید، خاکستری و شفاف اطلاق می شود که به آنها سیم های خنثی نیز گفته می شود که قادر به هدایت الکتریسیته به خوبی هستند. سیم برق بی رنگ نوعی است که متقاضیان زیادی دارد.
انواع نخ های بی رنگ مانند سیم شیشه ای، سیم شفاف، سیم  فنر و … در بازار موجود است. از این نوع سیم در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. همچنین برای اتصال دستگاه هایی مانند بلندگو و غیره استفاده می شود.
سیم برق بی رنگ به دسته های مختلفی تقسیم می شود. نمونه ای از طبقه بندی سیم های برق بر اساس ولتاژ کاری آنها است. زیرا هدف اصلی سیم انتقال برق است و برای آن سطح ولتاژی که سیم می تواند انتقال دهد عامل مهمی است. سیم های برق بی رنگ نیز در 4 سطح ولتاژ کار می کنند، از جمله:

انواع سیم های برق

کابل های ولتاژ پایین: این کابل ها می توانند ولتاژهای زیر 1000 ولت را حمل کنند و برای مصارف عمومی مانند سیم کشی ساختمان ها و منازل استفاده می شوند.
کابل فشار متوسط: این نوع کابل می تواند ولتاژ 33 کیلو وات را حمل کند و برای مسافت های کوتاه در پست های درون شهری استفاده می شود.
کابل فشار قوی: این نوع کابل می تواند ولتاژی بین 33 تا 230 کیلو ولت حمل کند. ضخامت این نوع کابل از کابل های فشار متوسط ​​و فشار ضعیف بیشتر است. بنابراین می توان از آن برای حمل  فواصل طولانی و حجم زیاد استفاده کرد.
کابل ولتاژ فوق العاده: از این کابل برای انتقال ولتاژ بالاتر از 230 ولت در محیطی استفاده می شود. ضخامت این نوع کابل بسیار زیاد است.
استفاده از سیم های رنگی بر اساس استاندارد است. این نوع کاربرد ایمنی کابل را افزایش می دهد و تعمیرات و عیب یابی آتی را آسان تر می کند. در ادامه نمونه هایی استاندارد از نخ های رنگی را در نظر خواهیم گرفت.

آشنایی با استانداردهای رنگ سیم کشی برق

یکی از راه های تشخیص کابل های برق از یکدیگر رنگ آنهاست که مانند کد شناسایی است. بسته به محل نصب، ولتاژ، محل و سایر عوامل، رنگ استاندارد سیم تعیین می شود. هنگام نصب کابل باید کد رنگ در قسمت نوشته شود و به این ترتیب کابل سالم می شود.

استاندارد آمریکایی برای رنگ سیم برق

طبق استاندارد رنگ سیستم 120/208/240 ولت:
رنگ مشکی نشان دهنده فاز اول، رنگ قرمز نشان دهنده فاز دوم، رنگ آبی نشان دهنده فاز سوم، رنگ سفید نشان دهنده رنگ خنثی و سبز، رنگ سبز و زرد یا سیم برهنه است که اتصال سیم زمین را نشان می دهد. . این سیستم رنگی در منازل و ادارات رایج است.
طبق استاندارد رنگ سیستم 277/480 مورد استفاده برای موتورها و تجهیزات صنعتی، قهوه ای فاز اول، نارنجی فاز دوم، زرد فاز سوم، خاکستری سیم خنثی، سیم سبز یا برهنه سیم متصل به زمین است.
با توجه به استاندارد رنگ DC مورد استفاده در سیستم قدرت، قرمز نشانگر خوبی از زمین است. رنگ سیاه نشانه بدی از کمبود خاک است. سفید یا خاکستری نماد کشور است.
سیم برق بی رنگ

استاندارد رنگ تلفن اروپا

بر اساس این استاندارد که IEC نام دارد، رنگ قهوه ای نشان دهنده سیم فاز یک، رنگ سیاه نشان دهنده سیم فاز دو، رنگ خاکستری نشان دهنده فاز سه، رنگ آبی نشان دهنده سیم خنثی و رنگ سبز نشان دهنده سیم زمین است. رنگ با نوارهای زرد مشخص شده است.

استاندارد رنگ سیم برق ایران

طبق استاندارد وزارت نیرو، فاز R با رنگ قرمز، فاز S با رنگ زرد و فاز T با رنگ آبی مشخص شده است. بر اساس پرچم دیگری، ایران از رنگ های زرد، سبز و قرمز نیز استفاده می کند.

فروش سیم برق بی رنگ

سیم های برق بی رنگ مانند سیم های افشان نقش مهمی در شبکه های صنعتی و کابلی دارند. این نوع کابل به صورت عمده به فروش می رسد و فروش قابل توجهی دارد. سیم بی رنگ به دو صورت حضوری و اینترنتی به فروش می رسد.
این نوع کابل مشتریان خود را بر اساس کاربر دارد. سیم های برق بدون رنگ به دلیل رنگی نبودن برای اتصال سیم ها به زمین استفاده می شوند. برای ساخت این نوع سیم از نیروهای کارآمد و با تجربه استفاده می شود و این نوع کابل بازار فروش بالایی دارد.
سیم های برق بی رنگ در انواع مسی و آلومینیومی تولید و عرضه می شوند. به دلیل رسانایی بالای فلز مس، گرانتر از همتای آلومینیومی خود است.

فروش سیم بی رنگ

سیم برق بی رنگ به روش های مختلفی تولید و به فروش می رسد. سیم های برق بی رنگ را می توان در شیشه، فنرهای شفاف و موارد دیگر یافت. هر یک از سیم های رنگی ارزش متفاوتی دارد.

خرید سیم بی رنگ

شاخه های استفاده شده در لوسترها بسیار باریک هستند و نمی توان از هر نوع سیمی در آن استفاده کرد. یکی دیگر از ویژگی های لوستر این است که لامپ های مورد استفاده لامپ های کم مصرف هستند. به همین دلیل از سیم برق بی رنگ یا سیم شیشه ای در لوسترها استفاده می کنند.
یکی از مزایای مهم این نوع سیم بی رنگ بودن آن است. نمره این نوع سیم نصف یا ۷۵ درصد است. لوسترهای سقفی عمدتاً از سیم برق نیمه استاندارد بی رنگ استفاده می کنند. هادی مورد استفاده در خط برق شیشه مسی است که رسانایی الکتریکی خوبی دارد.
مفتول شیشه ای در قرقره های 100 متری تولید و تحویل می شود. این نوع سیم تولید داخلی و خارجی نیز دارد.

پهنای سیم پاک 5.1*2

به این نوع کابل یا سیم برق بی رنگ، سیم دو سیم نیز می گویند. این سیم دارای دو سیم با سطح مقطع یک و نیم میلی متر مربع می باشد. سیم بلندگو نیز نامیده می شود. از این سیم می توان برای انتقال جریان الکتریکی استفاده کرد،
اما کاربرد اصلی آن برای انتقال داده های صوتی در دستگاه هایی مانند بلندگوها، تقویت کننده های پچ و سیستم های صوتی حرفه ای است. از این سیم در بلندگوها، سیستم های صوتی، میله ها و … استفاده می شود. برای انتقال صدا استفاده می شود.
در تاسیسات برقی ساختمان از این نوع کابل برای اتصال پایانه های بلندگو استفاده می شود. هر چه فاصله بین دو دستگاه یعنی بلندگو و بلندگو بیشتر باشد باید به ضخامت سیم و خلوص مس بیشتر توجه شود.
علاوه بر این، هر چه قدرت سیستم صوتی بیشتر باشد، ضخامت سیم و خلوص مس بیشتر می شود. در زیر پوشش بی رنگ، این سیم شفاف دارای دو سیم رنگی متفاوت است که فاز و خنثی هستند.
نتیجه گیری نهایی
رنگ سیم عامل مهمی در کدنویسی و کاربرد است. رنگ های کابل نیز استانداردهای خاص خود را دارند. کابل های بی رنگ مانند شیشه، شفاف و فنر در بازار موجود است. از این نوع کابل برای سیم کشی نما، نصب چراغ های آویز و انتقال صدا به تجهیزات صوتی مانند باندها و بلندگوها استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *